az 1997–2001 között milyen eredményeket produkáltak az iskolák tanulói. E versenyben az adott évben érettségizett középiskolások legjobbjai 30-35 ezer dolgozatot írnak, így ezek az átlageredmények jól mérik a kibocsátó középiskolák diákjainak felkészültségét. Az 1997–2001 közötti időszakban 975 iskola tanulói írtak ilyen dolgozatot. Közülük csak azt a 661 iskolát állította sorrendbe, amelyek diákjai az öt év során legalább négy évben írtak felvételi dolgozatot és ezek együttes száma az öt év alatt legalább huszonhat volt.
|
Fotó: Karnok Csaba |
A toplistát a fővárosi Fazekas Mihály Gimnázium vezeti 10,83 átlagponttal. A második, harmadik és negyedik helyen szintén budapesti iskolák szerepelnek: az Apáczai Csere János Gimnázium, a Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium és a Szent István Gimnázium. A vidéki középiskolák közül a pannonhalmi Bencés Gimnázium 10,29 átlagponttal az ötödik, míg a Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium 10,12 átlagponttal a hatodik helyen szerepel a rangsorban. A Ságváriba jelentkező diákoknak két-háromszoros túljelentkezéssel kell számolniuk – tájékoztatta lapunkat
Dobi János. A gimnázium igazgatója közölte: jóllehet többféle vizsgálati eredmény (felvettek aránya, tanulmányi versenyeken elért eredmények stb.) alapján rangsorolják a középiskolákat, a mostani felmérés mondható a legobjektívebbnek, hiszen szigorú tantárgyi követelményeket mértek. Az iskola tanulmányi átlaga az elmúlt tanévben 4,14 volt. A jobb osztályokban 4,5 fölötti átlagot teljesítettek a diákok. A végzősök hasonló eredményeket értek el az érettségi vizsgán is. A Ságváriból legtöbben jogi karra, orvosi, közgazdaság-tudományi és műszaki egyetemre mennek továbbtanulni. A felvettek aránya 90 százalék fölötti.
|
Fotó: Karnok Csaba |
A direktor szerint a jó eredmény a magas színvonalú szakmai munkának köszönhető, de – mint mondta – ugyanilyen fontos az a nevelőmunka is, amit a diákok személyiségformálásában végeznek a pedagógusok. A diákok ez alapján tudnak reális célokat maguk elé tűzni, amit sikeresen teljesítenek.
Kánitz József – aki 1991 és 2001 között igazgatta a Ságvári gimnáziumot, s jelenleg biológiát tanít az iskolában – szerint a siker titka: az ambíciózus, motiválható gyermek, a felkészült tantestület és a jó hangulat. – Mivel a Ságvári a szegedi egyetem gyakorló iskolája, a pedagógusok állandó szakmai kontroll alatt állnak, nem tarthatnak rossz órát. Így a tanároknak állandóan a csúcson kell lenniük – hangsúlyozta az egykori direktor. Megjegyezte: a Ságvári gimnázium több mint tíz éve ott van az ország legjobb tíz-tizenkettő középiskolája között.
Megyei iskolák helyezése
A középiskolák legfrissebb rangsorában a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium a 22., a szegedi Deák Ferenc Gimnázium a 74., a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium a 91., a makói József Attila Gimnázium a 99., a szentesi Horváth Mihály Gimnázium pedig a 100. helyen szerepel. Mivel a Köznevelés terjedelmi korlátok miatt csak a nyolcas átlagot meghaladó 121 középiskola adatait adta közre, nem tudunk beszámolni arról, hogy a többi, Csongrád megyében működő középfokú oktatási intézmény hányadik helyen szerepel a rangsorban. |