Szűrés

Belépés

szótár

 

Rachel Cohen a betűvilág kisgyermekkori, számítógéppel segített felfedez

Helyszín: 
22

Rachel Cohen életpályáján az 1980-as évtized vízválasztónak tekinthető. A számítógépek megjelenése ebben az időben új távlatokat nyitott meg a kisgyerekekkel való eredményes és hatékony foglalkozás területén. A Párizsban működő Informatikai és Emberi Erőforrások Világközpontja a három és nyolc év közötti gyermekek számítógéppel segített írástanulásának programjához létrehozott egy kutatócsoportot, amely 1983-tól kezdve három éven át lehetővé tette 800 gyermek számára, hogy speciális szoftverek segítségével elsajátítsák az írás tudományát. 1987-ben megjelentek a kötetbe rendezett kutatási beszámolók, amelyek a szakmai tapasztalatokkal együtt részletesen áttekintették a teljes munkafolyamatot.

Számítógép-használat kisgyermekkorban: igen vagy nem?
A korai gyermekkorban elkezdett számítógép-használat is alaposan megosztotta a szakmát. A támogatók tábora kezdettől fogva kiváló szakmai lehetőségeket látott abban, hogy a számítógép nemcsak felkelti, hanem ébren is tudja tartani a kisgyermekek érdeklődését, és könnyen megtaníthatja őket sok mindenre, akár még a szimbólumok használatára is. (...)

Az ellenzők viszont egyszerűen féltették a gyerekeket a számítógéptől, a gép mágikusnak tekintett tulajdonságaitól, mert az - szerintük - megzavarhatja a valóságos és a fantáziavilág közötti különbségtételt. A számítógép használatát magányos tevékenységnek tartották, és úgy vélték, hogy veszélyes mértékben izolálja a gyerekeket társaiktól, tehát antiszociális hatású. (...)

A Cohen-csapat a számítógépben elsősorban azt a kreatív és kísérleti eszközt látta, mely új pedagógiai szituációban, új tanulási folyamat során alkalmat teremt arra, hogy felkeltse a kisgyerek természetes érdeklődését az írás világa iránt. De nem akarták vele megtanítani a kisgyerekeket; arra törekedtek, hogy a számítógép segítségével ő maga tanuljon meg írni - micsoda különbség! Tiszteletben kívánták tartani Claparčde gondolatát, hogy "a gyermekkor játékra és utánzásra szolgál".

Három meghatározó jelentőségű tényezőre is felhívják a figyelmet Rachel Cohennek és munkatársainak a tapasztalatai. Az egyik a tér horizontális és vertikális strukturálása, a másik a klaviatúrán leütött betű, a harmadik a térközök felhasználása egy-egy szó azonosítására. (...)

A kísérlet során - akárcsak a korai olvasástanítás esetében - a kutatók megbizonyosodhattak arról, hogy az íráselsajátítási folyamat különböző fázisait illetően, sincs igazán semmi nehézség a kisgyerekek számára. Hiszen minden gyerek nehézség nélkül képes balról jobbra haladni; a képernyő grafikus elrendezése egyben a gondolatok strukturálásának folyamatát is tükrözi; hamar elsajátítható a központozás és a nagybetűk használata is; és az eredmények meggyőzték az aggodalmaskodókat arról, hogy a számítógéppel való írás megtanulásához nincs szükség a kéz motorikus koordinációjának lehetőségét biztosító érési folyamatok bevárására sem. (...)

Az írott és a beszélt nyelv szimultán elsajátításának jelentőségére a kutatókat a nem francia anyanyelvű tanulói csoportokban végzett munka vezette rá, különösképpen az egyik tanítónő önkéntelen kifakadása: "Azt szeretném, ha a gyermekek hallanák is azt, amit a számítógéppel leírnak!" Ezek az ösztönzők aztán rövid időn belül elvezették a kutatócsoport tagjait egy újabb technikai-pedagógiai eszköz használatának a kipróbálásához, a beszélő számítógép kialakításához. (...)

Abban a speciális oktatási intézményben, amelyben az említetteken kívül sérült intellektusú gyerekek is tanultak, a kísérleti csoport ápolókkal, és más speciális szakemberekkel is kiegészült. Az itteni gyerekek is a kísérleti szituáció során ismerkedtek meg a számítógépekkel. Nem voltak problémáik a gép kezelésének elsajátításakor, és sikerült az érdeklődésüket felkelteni a különböző programok iránt. A korábban pszichomotorikus problémákkal, emiatt rajzolási és írási nehézségekkel küszködő gyerekeknek külön örömöt szerzett az, hogy ugyanúgy tudtak írni, mint egészséges társaik. (...)

Az írott nyelv felfedezése
A coheni pedagógiában óriási jelentősége van a pedagógiai környezetnek. A tanulmánykötet pontos tanácsokkal is szolgál egy-egy számítógépterem berendezésével vagy a telepített gépek számával kapcsolatban, és konkrét utasításai vannak a gépek mellett eltölthető idő hosszúságára vonatkozóan is. Nem lehet eléggé hangsúlyozni - emlékezteti Cohen az olvasót -, hogy semmiképpen sem szabad ezzel a tevékenységgel megterhelni a kisgyerekeket!(...)

És amikor a számítógép beszél is?
A mindent meghatározó kérdés az volt, hogy az írott nyelv elsajátításában van-e, lehet-e tényleges szerepe az oralizációnak, annak ellenére, hogy a szakirodalomban az olvasást általában egyértelműen vizuális tevékenységnek tartják.
A kísérlet tehát a beszélt és az írott francia nyelv egyidejű elsajátításának menetét vizsgálta a beszélő számítógépek segítségével, nem francia anyanyelvű óvodás gyerekek körében. Az első kérdés az volt, képesek-e ezek a gyerekek is megtanulni már korai éveikben egy idegen nyelvet. Mivel a válasz egyértelmű igen volt, következett az a kérdés, hogy képesek-e az írott, illetve az orális nyelvet elsajátítani; az erre adott igen után jött az újabb kérdés: milyen feltételekkel. A tanítás menete a következő volt: a számítógépen megjelenített kép után először elhangzott a benne szereplő betűk, majd az egész szó pontos hangalakja, ezt követték az ismétlések, a leírás, majd a leírtak elolvasása. Vagyis a gyerekek - a szokásokkal ellentétben - nem a szó írott alakjával kerültek elsőként kapcsolatba. Ez a pedagógiai eszköz fontos szerepet tölthet be az iskolai kudarcok ellen folytatott küzdelemben, nem is csak a legnehezebb szocioökonómiai hátterű, hat évnél fiatalabb gyerekek esetében, hanem általában az idegen nyelv tanulása során. (...)

A kutatócsoport - speciális szakemberekkel kiegészülve - egy pszichiátriai nappali kórház 38 gyermeke körében is elvégezte a kísérletet, és az esettanulmányok hitelesen szemléltetik, hogy a módszer itt is eredményes volt. (...)

A kilencvenes évek közepétől Rachel Cohen és munkatársai újabb szokatlan eszközt vetettek be az iskolai oktatásban, a nemzetközi telematikai kommunikáció formájában. Ez a program szintén az iskolai tanulmányaikban lemaradó gyerekek fejlesztésére, de a korábbi célcsoportoknál jóval idősebbekre, elsősorban a 14-15 évesekre irányult. (...)

Ebből a programból fejlődött ki az úgynevezett MMM Reseau10 (Miniweb, Multilingue, Maxi apprentissages - azaz Miniweb, Többnyelvűség, Maxitanulás) projekt is, amelyet kutatócsoportjával egyévi előkészítő munka után Cohen 1999-ben indított útjára 3-8 esztendős gyermekek körében. (...)

Első lépésként a francia óvodák és hasonló jellegű külföldi intézmények közötti kapcsolatokat kellett kiépíteniük a kísérlet elindítóinak. Maga a tevékenység, a gyerekek egymás közötti levelezése azt tűzi ki célul, hogy már a legkisebbek is megtanulják alkalmazni az új technikai eszközöket az egymás közötti információk cseréjéhez, az idegen nyelven való kommunikációhoz.

A program lényege a kisgyermekek közötti levelezés, az idegen nyelven írott szöveg-küldemények iskolák közötti folyamatos cseréje. Ezzel anyanyelvi készségeik fejlődése mellett egyéb kifejezési eszköztáruk is javul, és rutint szereznek az egymással való együttműködés terén is, ami növeli a más kultúrához, más miliőhöz kapcsolódó alkalmazkodó készségüket. (...)

Az MMM-projekt első esztendeinek tapasztalatai kedvezőek; a szervezők ezért folytatni kívánják a programot, szeretnék megsokszorozni a résztvevők számát. A cél egy úgynevezett MMM Galaxis kialakítása, amelyhez tavaly a francia oktatásügyi minisztérium is hozzájárult egy önálló weboldal létrehozásával (http://homepage.mac.com/assotiation_mmm).


Ajanlott tanfolyamok

Német nyelvórák

Német nyelvből vállalok korrepetálást és felkészítést online, valamint személyesen. 12 éve beszélem a német nyelvet, ebből...

Tanulj angolt anyanyelvi magántanárral

Do you speak English at level B1 or higher?

...

ANGOL NYELVŰ IDEGENFORGALMI KÉPZÉS
ANGOL NYELVŰ IDEGENFORGALMI KÉPZÉS A magyar turisztikai szakmában egyedülálló, kizárólag angol nyelven folyó főiskolai szintű idegenforgalmi szakmai képzés az egész országban, 20 éves idegenforgalmi nemzetközi top menedzseri, többéves külföldön szerzett incentív, konferencia és...
Matematika korrepetálás, fizika korrepetálás

A nevem Terdik Szilárd. A középiskolát az érettségivel bezárólag 2002.-ben végeztem. Ezután felvételt nyertem az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karának fizikus szakjára, melyet 2011-ben el is végeztem. Több éve segítek középiskolai diákoknak és egyetemi...

Beszélj angolul könnyedén

Beszédközpontú angol nyelvtanítás távoktatással, de Szegeden személyesen is, magánórai keretek között kezdőknek és haladóknak, gyerekeknek és...

Lélekmentor programsorozat

Lélekmentor (tanácsadó) programsorozat indul Bp-en.
...

Spanyol és portugál nyelvórák online

Spanyol és portugál nyelvórák online

 

A spanyol az életem, rajongok a spanyol nyelvért, kultúráért, és mindenért, ami ezzel kapcsolatos. 

Az ELTE spanyol szakán végeztem, többéves magántanítási múlttal rendelkezem, az óráimon próbálok a...

Kronobiológia-önismeret

Milyen felismerést ad Neked a kronobiológia?
...

Kommunikáció, andragógia, csapatépítés

Üdvözlöm,     

El Karamany Yaszin vagyok, kommunikációt, andragógiát oktattam a Szte-Bmi újságíró hallgatóinak. E munkám során magam is elvégeztem egy szerkesztő riporter tanfolyamot, hogy méginkább a tanulók igényeire tudjam szabni az oktatást...

LEARN HUNGARIAN EFFICIENTLY
LEARN HUNGARIAN EFFICIENTLY Hungarian teaching at all levels for individuals and companies. Personal and online education. Specialized terminology, conversation for everyday life situations, useful expressions and communicative competence. Well-tried comprehensive education...
Gazdasági angol nyelv, az angol mint idegen nyelv oktatása
Üdvözlöm, Nagy Péter vagyok, és 32 éves tanár vagyok. Angol tanári diplomámat az Egyesült Államokban szereztem, ahol 4 év gimnáziumot és 4 év egyetemet végeztem. Szakterületeim a gazdasági angol nyelv, az angol mint idegen nyelv oktatása, valamint a matematika. Jelenleg otthon...
Angol nyelvtanár korrepetálást, nyelvvizsgára felkészítést vállal.

Az órákról:
Az oktatás oldott hangulatban zajlik, hiszen fontos, hogy jól érezze magát a tanítvány. Az óráimról nem hiányozhatnak a kreativitást igénylő szituációs feladatok sem. Nagy hangsúlyt fektetek a beszédkészség fejlesztésére. Interaktívan, pörgősen szeretem...

Angol nyelvtanítás felnőtteknek és gyerekeknek

Németh Krisztina vagyok, és kb. 10 éve tanítom nagy lelkesedéssel az angol nyelvet felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. Dolgoztam nyelviskolában, gimnáziumban, óvodában és magántanítványokkal. Tanítottam itthon és külföldön: Argentínában és Indonéziában, valamint két...

Francia és latin korrepetálást és tanítást vállalok

Harmadéves francia-portugál szakos hallgatóként emelt szintű francia érettségivel és középfokú latin nyelvvizsgával francia és latin korrepetálást és tanítást vállalok.
Jelenleg alsó tagozatos és egyetemista tanítvánnyal is foglalkozom.
Időpont és helyszín...

MARKETINGTANULÁS ANGOLUL MAGÁNSZEMÉLYEKNEK ÉS CÉGEKNEK

MARKETINGTANULÁS ANGOLUL MAGÁNSZEMÉLYEKNEK ÉS CÉGEKNEK

Hatékony marketing oktatás üzletembertől angol nyelven magánszemélyeknek és cégeknek on line, Csillaghegyen ill. egész Budapesten, 20...

MAGYAR mint idegen nyelv tanítása,- angol,német, francia közvetítéssel! a KELETINÉL
Diplomás nyelvtanár külföldiek részére MAGYAR nyelv tanítást vállal a Keletinél 1500/45 perc Tapasztalat 25 év érd. Miklósné G.Zsuzsanna nyelvtanárnál
Angol oktatást és korrepetálást vállalok kezdőtől haladóig

Művészettörténet és angol szakos hallgató vagyok az ELTÉ-n. Angol oktatást és korrepetálást vállalok kezdőtől haladóig minden korosztály számára. Felsőfokú Cambridge nyelvvizsgával rendelkezem. Lendületes, beszéd centrikus óráimat kreatív feladatokkal, sokszínű...

Korrepatálást, angol nyelvvizsgára és állásinterjúra való felkészítést vállalok

1990 óta tartok magánórákat, eredeti végzettségem angol-német nyelvi szakfordító és idegen nyelvi levelező. 1994 óta rendelkezem angol és német nyelvű szakmai felsőfokú nyelvvizsgával. Kb. 3 évet töltöttem angol nyelvterületen. Vállalok korrepatálást, nyelvvizsgára és...

ANGOL NYELVŰ IDEGENFORGALMI KÉPZÉS

ANGOL NYELVŰ IDEGENFORGALMI KÉPZÉS A magyar turisztikai szakmában egyedülálló, kizárólag angol nyelven folyó főiskolai szintű idegenforgalmi szakmai képzés az egész országban, 20 éves idegenforgalmi nemzetközi top menedzseri, többéves külföldön szerzett incentív, konferencia...

Angol Ajkán

Angol tanítást bármely korosztálynak, valamint vizsgákra való felkészítést vállalok Ajkán és környékén. Érdeklődni a 06305737527 telefonszámon vagy a vajaivirag@freemail.com e-mail címen lehet.

Angol biológia és a matematika oktatás korrepetálás

Tanítási tapasztalattal rendelkező biológus hallgató vagyok, több évig tanultam Angliában, 17 évesen felsőfokú nyelvvizsgát tettem angolból. Az időbeosztásom rugalmas, és szívesen vállalok egészen pici gyerekektől kezdve nyelvvizsgára felkészülőket is (eddigi tanítványaim...

olasztanítás kezdőtől felsőfokig
Sokéves tapasztalattal rendelkező nyelvtanár vagyok, olasz nyelv oktatását vállalom kezdőtől felsőfokig (korrepetálás, közép-és emeltszintű érettségire, nyelvvizsgára felkészítés) Budapesten a XVII. kerületben. Tanítottam...
TURIZMUS SZAKDOLGOZATI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS
TURIZMUS SZAKDOLGOZATI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS Hatékony szakdolgozati segítség 20 éves nemzetközi turisztikai, 15 éves felsőfokú idegenforgalmi oktatói tapasztalattal, magyarul és angolul. Személyes és online konzultációk. Utazásszervezés-értékesítés, utazási irodai management, turizmus...
ANGOLTANÍTÁS HATÉKONYAN MAGÁNSZEMÉLYEKNEK ÉS CÉGEKNEK
ANGOLTANÍTÁS HATÉKONYAN MAGÁNSZEMÉLYEKNEK ÉS CÉGEKNEK Hatékony angol oktatás üzletembertől magánszemélyeknek és cégeknek Csillaghegyen ill. egész Budapesten, tízéves angol nyelvű főiskolai oktatási gyakorlattal. Személyes és online órák. Egyéni és csoportos foglalkozások bevált...
Angoltanár

Angol nyelvtanítás, korrepetálás, felkészítés nyelvvizsgára, állásinterjúra, közép és emelt szintű érettségire Szolnok belvárosában diplomás nyelvtanárral.
Tel.: 06702931507
E-mail: schbarna@freemail.hu



A Tanfolyamok.hu oldal Magyarország méltán legismertebb tanfolyamkereső oldala, ahol már több, mint tízezren találtak maguknak megfelelő tanfolyamot. Oldalunk kínálata az összes magyarországi településre kiterjed az adatbázisban egyaránt találsz vidéki és fővárosi tanfolyamokat, OKJ, ECDL, műszaki, gazdasági pénzügyi művészeti egészségügyi nyelvi képzéseket is. Oktatási intézményeknek, iskoláknak havonta egy darab hirdetés beküldése ingyenes, így biztosítva a kisebb oktatási cégek számára is egyenrangú megjelenést és az adatbázisunk tisztaságát. Partnereink: Amennyiben speciális képzéseket keresel nézd meg a szaktanfolyamok oldalt, ahol mindenféle felnőttképzési kínálat között válogathatsz, ha pedig kikapcsolódásra vágysz érdemes kipróbálni a legjobb ingyenes játékokat is...