Például olyan feladatokkal - folytatta -, ahol az alkalmazkodóképesség, a rugalmasság és a kreativitás elengedhetetlen, míg a lexikális tudás inkább csak kiegészítő szerepet játszik.
Magyar Bálint szerint ezen változtatni kell, szükséges belátni, hogy az iskolarendszer nem fordít elég időt az alapképességek elsajátíttatására.
- Így a diákoknál az első négy évben alakulnak ki azok a hátrányok, amelyeket később képtelenek leküzdeni - jegyezte meg.
A miniszter megfogalmazta azt is: be kell látni, hogy aki gyermekkorában nem kap megfelelő alapot az egész életen át tartó tanuláshoz, az felnőtt korban nem lesz képes új ismereteket elsajátítani, befogadni.
- Az iskolák legfontosabb feladata ezért, hogy tanulni tanítsák meg a gyermekeket - mutatott rá Magyar Bálint.
Megjegyezte: a pedagógusok szerencsére értik e változtatás szükségességének fontosságát.
A tanítók, tanárok munkájáról az oktatási tárca vezetője úgy vélekedett: "az elmúlt években a magyar oktatás színvonalát a pedagógusok felkészültsége mentette meg".
Az oktatási intézmények dolgozóinak bérrendezését, a diplomás- minimálbér bevezetését ezért Magyar Bálint, mint "régi adósság törlesztését" említette.
- A mostani fizetésemelés az első lépés azon az úton, amely a tanári hivatás rangjának visszaállítását szolgálja - hangoztatta.
Az oktatási tárca vezetője kitért arra is, hogy miért Nyírparasznyát választotta a minisztérium az országos tanévnyitó helyszíneként.
Úgy vélekedett: egyfajta tiszteletadás az ünnepi tanévnyitó a nyírparasznyai tanároknak, akik igen nehéz körülmények között oktatva az utóbbi években elérték, hogy a kis ezerlelkes község mintegy száz diákjának végzett nyolcadikosai valamennyien középiskolákban tanulnak tovább.
- A helyszínválasztással a tárca egyben tiszteletét fejezi ki minden pedagógus iránt, akik a nyírparasznyaihoz hasonló körülmények között sikeresen helytállnak - mondta Magyar Bálint.
Az országos tanévnyitó ünnepség szónoka beszédében az iskolai feladatok közül külön kiemelte az informatikai tudás elsajátításának fontosságát, valamint az idegen nyelvek tanulásának szükségességét.
- Az európai uniós tagsághoz egy vagy több közös nyelv ismerete, valamint az informatikai tudás a belépő - hívta fel a figyelmet a miniszter.